Istanbul, kære Istanbul

I’m in Miami b ….

d352505d-b69f-4865-ba33-13b38caff79a
Miami, kære Miami

Det er faktisk lidt en løgn. Vi flyver slet ikke til Miami, men Fort Lauderdale omkring 40 km fra Miami. Fort Lauderdale er specielt kendt for deres havn hvor mange hundrede krydstogtskibe holder til, og har afgang fra. Desuden har de nogle lækre strande (hvis du spørger mig), som er mindre turistet end dem i Miami. Vejret er det samme og her er lidt mere roligt.

Vi flyver ikke hver dag, hvilket betyder at vores layovers er forskellig længde. Vi har 56, 80 og 105 timers layover. Det er nærmest som en lille ferie. Jeg har lige haft 56 timer, og om et par dage flyver jeg tilbage til 80 timers i varmen. Det er en sindssygt svær flyvning at få, for destinationen åbnede for mindre end et år siden, så alle vil gerne afsted. Vi flyver på en lidt mindre maskine, hvilket betyder kun 5 crew i economy. Og forestil dig så at 4-5000 byder på turen hver måned. Næsten som at vinde i lotteriet. Jeg havde højest prioritet for november, så jeg var heldig at få 2. Jeg har før været i både Miami og Fort Lauderdale faktisk. Det er nogle år siden efterhånden, og det var 3 kollegaer og jeg fra GBAR som drog på eventyr. Vi skulle på krydstogt og feste igennem, og det skal jeg hilse at sige at vi gjorde. Så kendte lidt til området, og var meget begejstret for at være tilbage. Normalt når vi tager ud i verden med Emirates, bruger vi altid samme hotel på hver destination. Men fordi vi har så lange ophold i Fort Lauderdale, bruger vi to forskellige. Denne gang boede vi på et super lækkert hotel med pool, kun 10 min kørsel fra stranden.

6df9ee4e-e77e-4398-9466-5e4726ddf0eaba795afe-9526-4a9e-ab36-e14cb711d06cJeg havde forinden været i Singapore hvor jeg endte med at feste alene, eller rettere mødte crew på en klub, og faktisk skulle jeg flyve med en af de her gutter til Fort Lauderdale. Verden er lille, selvom vi er så mange medarbejdere. Så vi ankom sidst på formiddagen, og tog en Uber til stranden hvor vi spiste frokost. En hurtig lur, og jeg var klar til fest! Jeg mødtes med to kollegaer fra Polen og Korea, og tog dem til et område med homoclubber som jeg tidligere havde besøgt. Senere på natten stødte endnu en kollega på, og vi festede hele natten. Dagen efter var jeg bare en zombie. Lavede ikke rigtigt noget, udover at sove og spise.

Sidst på eftermiddagen skulle jeg mødes med Tarek. Tarek er en gammel flamme som før boede i Dubai, og vi blev skide gode venner og hang meget ud sammen i Dubai, men desværre flyttede han tilbage til Miami på grund af arbejde, og vi havde ikke set hinanden i et helt år. Jeg tog en Uber til et sted tættere på hans arbejde, og sammen kørte vi ind til Miami. Han viste mig design distriktet og vi havde middag på en lille fin Italiensk restaurant mens regnede pludselig haglede ned. Kender i dét med at have venner som man ikke ser meget, men når man ses føles det som om man aldrig har været fra hinanden? Sådan var det med Tarek. Godt trætte køre vi mod Fort Lauderdale og mit hotel hvor jeg blev droppet af, og et på gensyn blev sagt. Sidste dag inden afgang, brugte jeg blot med pigerne fra flyvningen og en tur til Walmart.

c9cb866b-ebe0-4e03-a9f6-c9867b0451b5b41083cc-64da-4367-b342-8adc8a795b39c55d10f6-6ac0-475c-b675-4c32f9ed5540

Jeg var så heldig at havde endnu et layover som endda var længere, så jeg ventede med alt sightseeing til denne gang. Denne gang havde jeg 80 timers layover. Hvilket betød 2 halve dage og 2 hele dage. En helt mini ferie. Crewet var super Nice, og vi svingede hurtigt med hinanden.
Første aften tog en flok af os ud for at spise middag, og da det var halloween, var det lidt en oplevelse. Hold kæft de går op i udklædning i USA! Vi fik et par drinks, fortsatte til en stor bar hvor vi endte med endnu flere drinks. Vi var lidt en blandet flok, men kun mig fra økonomi. Resten var vores purser (chefen for alt crew), en pilot, supervisor, business og first class crew. Vi havde det så MEGA sjovt, og jeg endte med at overtale Katie fra Liverpool til at tage på bøssebar. Vi væltede rundt på klubberne, og hurtigt fik Katie hapset et middelalderene ægtepar som vi faldt i snak med. De var fløjet i privat fly fra New York og skulle på cruise, men valgte altså lige en nat med fest og farver inden. Jeg hader når folk snakker om penge, så det var ikke den mest interessante samtale, men Katie fik sludret en del og vi fik bællet en pokkers masse drinks. Natten blev til morgen, og slentrende i regnen fik vi kværnet pizza i massevis, inden vores Uber kom og jeg kunne følge super fulde Katie til hendes værelse. Hold kæft en nat!

cad9228d-ded0-49a0-8ce8-af876a88398b

Jeg vågnede tidligt, for jeg skulle hente en lejebil. Jeg skulle nemlig med pigerne på tur. 3 fra økonomi og vores supervisor ville med mig til Miami. Hele lejebil situationen gik ikke som planlagt, for natten inden havde budt på tropisk storm og sindssyge mængder regn, så mange steder var lukket. Jeg fandt en bil og afsted kom vi. Dagen bød på kolde øl på South Beach, Ocean Dr, Wynwood med alle de flotte graffiti tegninger, Little Havana og til sidst Bayside hvor vi sluttede med en dinner! Trætte og mætte ankom vi til hotellet og var klar til en lur. Jeg elsker at slentre rundt i Miami. Byen er én stor rodet blanding af kulturer og mennesker, og jeg elsker deres Vibe. Men som alle andre steder i USA, er det lidt bøvlet at komme rundt uden en bil – så helt klart et tip hvis turen går over på de kanter.

bd37d04f-8ee6-4e47-ae9c-216a7679069fa26c8c58-2c43-42bf-9481-f106e9f61fb734528d5b-7802-462f-8162-00f8e677c01b

Jeg vågnede tidligt, og på Facebook poppede en reklame om helikoptertur i området op. Det er sygt som alle reklamer er målrettet til hvor man er i verden, og det skræmmer mig sgu lidt. Hurtigt fik jeg skrevet til pigerne, og de var ligeså friske som jeg, og inden vi nåede at tænke over det, parkerede vi bilen ved en lille lufthavn udenfor Fort Lauderdale. Vi skulle flyve helikopter. Hold kæft en oplevelse. Vi fløj en lille med plads til 2, så vi fik en helt personlig rundtur af området og Hollywood Beach i Fort Lauderdale og også det store Hard Rock stadium hvor nogle af de store hold holder til. En oplevelse jeg altid havde drømt om og nu aldrig vil glemme. Den fornemmelse i maven når helikopteren letter – wow siger jeg bare! Helt vild fornemmelse, og vores brasilianske pilot var en stjerne til at fortælle små sjove historier og vise os rundt i området. Hvis du kommer ned på de kanter, vil jeg helt sikkert anbefale en tur i helikopter. De sælger forskellige ture, men vi tog en tur som kostede 110$ plus tips og vi var super tilfredse!

7f3d838b-a749-473b-b0c4-82338807d994b2152cbf-fc2a-4478-addd-21f2b865e7cfda699394-2c81-4fda-839f-d6422c6f15e7a181b322-0755-4917-a9dd-a30e4643b9a81d7a6694-ec69-469b-b4fd-6dc76de55cf5
Vi havde tænkt over at køre ned til Key West som er det mest sydlige punkt i USA. Faktisk så meget syd at man nærmest kan se over til Cuba. Desværre har de mange storme ødelagt en stor del af området, og jeg ville nødigt køre 4 timer for ingenting. Jeg havde tidligere været der, og elskede det. Personalet på hotellet bekræftede mig i mine bekymringer, og fortalte at området stadig var meget ødelagt. Området er åbnet for turister på grund af de mange penge de mangler, men der ville ikke være meget at se. Så vi besluttede os for at tage til Key Largo istedet. Det er også nede syd, men er en smule tættere på byen. Allerede da vi kom en smule sydpå, kunne de store ødelæggelser tydeligt ses. Hold kæft hvor var det sørgeligt! Vi hører så meget om det i tv, men nu stod vi faktisk i det. Jeg kan kun forestille mig de steder som var ramt hårdest, når det allerede var ødelagt her hvor vi var. Vi kørte til en nationalpark som er kendt for det smukkeste koralrev i hele USA. Ved ankomst fortæller personalet at alt er lukket, på nær et lille bitte stykke ‘strand’. Jeg vil slet ikke kalde det en strand. Bare et lille stykke med sand. Og et skilt med ”pas på krokodillerne”. Alt andet var ødelagt af stormen. Havet havde været i ét med land, og alt var ødelagt. Ikke flere koraller og ikke mere flot strand. Vi brugte kun en halv times tid, inden vi kørte tilbage mod byen og Sawgrass Mills. Sawgrass er et stort outlet center og her kunne vi shoppe alle de billige ting med hjem til Dubai.

b12bd13d-7787-4e64-afed-1e0fcf56e766e84f2ce2-b4d9-40a6-9ddf-c37f99c018ff

Jeg elsker layovers som disse. Jeg udforsker noget nyt hver gang, og endda med nye fantastiske mennesker. Bedre bliver det ikke. Sidste dag blev brugt ved poolen, inden turen gik 15 timers flyvning hjem til Dubai. Næste stop står på Istanbul i et par dage og så op til kolde Oslo! Fra 11/11-11/12 har jeg fået ”reserve”. Det betyder at jeg intet skema har fastlagt, men at jeg hver dag kl.18 ved besked om hvad næste dag byder på. Det kan enten være fridag, stand-by eller en flyvning til hver som helst i verden! Så ofte sender en reserve måned dig afsted til nye steder, da du jo ikke selv kan vælge. Lad os se hvor jeg ender henne – det er lidt som juleaften. Man ved ikke hvad der er inde i pakken! 😜