Hvor har jeg været? Skide godt spørgsmål

Følg med en dag til Chennai, India

Ligger i min seng, klokken nærmer sig 20:30 og jeg kan overhovedet ikke sove. Jeg skal arbejde om lidt, og flyve hele natten. Lige siden jeg startede hos Emirates, har jeg virkelig haft svært ved at sove. Eller, jeg sover så fint når jeg ikke skal, men når jeg skal arbejde, bliver det aldrig til mere end 4-5 timer. De dage jeg så har fri, sover jer bare hele dagen og føler mig som det mest uduelige menneske, fordi jeg praktisk talt ikke gør andet end at ligge i sengen og gå på toilettet. Jeg tror nu at det er ganske normalt, men noget som ikke er ganske normalt, er at jeg falder i søvn over alt. Det har jeg nu altid gjort, men det er lidt pinligt hernede. Jeg falder i søvn hvis jeg tager bussen, sidder stille i sofaen eller en sjælden gang tager metroen. (det er så faktisk ulovligt at tage en morfar i metroen, så det er godt jeg sjældent tager den). Jeg vender og drejer mig konstant, og bare tanken om, at uret ringer om lidt, gør at jeg overhovedet ikke kan lukke et øje. Hvem fanden arbejder også på denne tid af døgnet? Undskylder på forhånd mine billeder her! Min telefon er i stykker og jeg bruger en billig udgave nu…. og det var nat!

22:45 – 

Min alarm ringer, og jeg opdager at jeg har sovet 40 minutter. Juhuu! Jeg skal til Chennai i Indien med en afgang klokken 02:55, men fordi vi altid møder ind 2 timer før flyvningen, står jeg altså op i god tid. Altid en time inden bussen kører. Jeg er helt færdig og udmattet. Har været ved poolen med en kammerat hele dagen (hårdt liv), og kom ikke hjem før alt for sent. Skynder mig i bad, får mig barberet hvilket er et krav fra firmaet (at barbere om morgenen duer ikke – jeg skal være nybarberet!), og så begynder hele processen med uniformen. Vi har nemlig stramme regler hvad det angår. Uniformen er udstedt af firmaet, og vi får alle dele renset på renseri gratis, ligeså tosset vi vil. En standard uniform til sådan en tur, består af 1 hvid t-shirt, 1 skjorte, 1 buks, 1 bælte, 1 jakke, 1 slips, 1 slipsenål, 1 par sko, 1 serveringsvest, 1 sæt mørkebrune sokker, 1 ur som overholder visse regler og en keyhanger med ID kort. Det er obligatorisk, og jeg SKAL have det på. Mangler én del, som f.eks. slipsenål, skal jeg købe en ny ellers kan jeg i værste fald blive sendt hjem igen. Sko skal være nypudset og på hvert ærme af jakken har vi 3 knapper, og disse tre knapper skal være intakte. Altså, der duer ikke at mangle én, selvom de ikke har noget formål. Derfor er det altid vigtigt at have sytråd og nål i lommen.

Inden jeg går ud af døren, tjekker jeg om min oplader er i min kuffert og om alle mine ID kort er i tasken. Jeg har visse kort jeg SKAL have med for at være ‘legal to fly’, og dem tjekker jeg altid. Jeg har to danske pas, så jeg tjekker altid om jeg har begge med, eller hvert fald dét hvor mit visa er i.

img_3160Træt og overhovedet ikke klar

23:46

Min bus ankommer. Bussen kører hver 20. minut, og fordi jeg bor i udkanten af byen, stopper bussen kun ved min bygning. Eller det er så løgn. Vi har 7 højhuse herude, og den stopper ved 4 af dem for at samle op. Bussen kører døgnet rundt, og kører os KUN til hovedkontoret og aldrig andre steder. Vi kan altid tage bussen i civil, men skal give plads til folk i uniform hvis bussen er fyldt. Så hvis jeg en dag vil spare penge, og skal besøge en kammerat, kan jeg tage bussen til hovedkontoret og så derfra til mine venners bolig. Lidt besværligt, men gratis. Bussen tager 15-30 minutter, afhængig af trafikken, så jeg forsøger at få det til at passe med min check-in tid.

img_3163

00:25

Jeg ankommer til hovedkontoret, som ikke bare er hvilket som helst hovedkontor. Det er kernen af firmaet, som håndterer over 25.000 cabin crew, 10.000 piloter, titusinder af ground staff osv osv. For at give et indtryk af hvor stor det er, så har vi blandt andet følgende på selve hovedkontoret; Eget lægehus, 4 banker, 8 restauranter, 3 Costa Coffee shops, supermarket, Emirates merchandise shop, forsikringsselskab, kontorhus i 9 etager, eget renseri, metro station osv osv. Listen vil ingen ende tage. Hele huset er stort set åbent hele døgnet, hvilket gør det til kernen af vores forretning. Det er her vi bliver sat af inden afgang, og også her vi checker ind. Jeg kommer altid i god tid, så jeg har tid til at tage en Red Bull, lidt mad eller bare forberede mig på mine sikkerhedsspørgsmål.

img_3166

Halvdårligt nattebillede af hovedkontoret

Kort før min ‘e-gate’ åbner, sætter jeg mig altid ned i nærheden af afgangshallen. Her har ALLE crew afgang fra, og her er også vores standby lounge hvis du en dag har en standby lounge. Præcis 2 timer inden afgang, åbner din flyvning og din afgang bliver grøn på skærmen. Det betyder at du nu kan scanne dit E-gate kort, som er en form for paskontrol gjort automatisk. Jeg scanner kortet og et fingeraftryk, og den lader mig komme ind til selve afgangene. Her scanner jeg endnu et medarbejderkort, som så fortæller mig hvilken flyvning jeg skal på, hvilket lokale jeg skal gå til for at møde mit crew, hvor lang tid der er til start, og så klikker man også accepter til at man har alle sine dokumenter med. Det er også her du vil bliver taget ud til alkohol test hvis du er så heldig. Til sidst spytter maskinen et bagage mærke ud, og du smider tasked på båndet – og nu er du klar til at flyve! Vi har vores eget security i HQ, så vi skal på intet tidspunkt hen til lufthavnen. Så er det tid til at finde rum nummer 36 hvor resten af mit crew venter! Klokken er nu 00:55 og tid til at starte!

img_3167

Cirka 50 af sådanne gates er på rækken hele vejen ned. Kun for crew til at checke ind. Det er et travlt tidspunkt at møde ind på, så flere end 200 sidder og venter sammen med mig.

02:55

Tid til afgang. Mødet med mit crew gik fint, men alle er en smule trætte. Det er ikke sjovt at have afgang på dette tidspunkt, men vi er heldigvis gode til at holde hinanden lidt oppe i humøret. Til mødet inden flyvningen, får vi tjekket alle vores dokumenter, uniform og besvarer alle et sikkerhedsspørgsmål. Hver 3. måned udkommer en ny ‘Safe Talk’, som er 200 spørgsmål omkring sikkerhed, førstehjælp eller security. Her skal vi besvare ét hver, for at blive legal til at flyve. Vi fortæller alle vores navn og hvor vi kommer fra, men i rummet hænger også en skærm med billede af hver enkel medarbejder, hvilke sprog de taler og deres staffnumber. Jeg har deklareret dansk, svensk, norsk og engelsk – så alle 4 står ud for mit navn. Piloterne kommer og giver os en hurtig fortælling om flytider, og idag er flytiden kun 3 timer og 40 minutter – og flyet er fyldt op i alle tre klasser! Det er en super kort flyvning når vi endda har et layover, men fordi tidspunktet er så kritisk på natten, flyver vi altså ikke hjem med det samme. Den tidligere afgang til samme sted, flyves som en turnaround og flyver altså hjem med det samme. Afgangen flyves på en Boeing 777-300 med plads til 310 i economy, 42 i business class og 12 i first class. Foruden 2 piloter, er vi 15 kabinepersonaler ombord.

08:36

Vi lander i Chennai lufthavn, 8:36 lokaltid. Tidsforskellen fra Dubai til Chennai er faktisk kun 30 minutter (lidt underligt med en halv time synes jeg). Vi er trætte, har fløjet det meste af natten og flyvningen var travl! De fleste af vores passagerer på sådan en Chennai flyvning, kommer fra andre steder end Dubai. De fleste har kun været i Dubai for connection, og på denne afgang havde vi rigtig mange gæster som kom hele vejen fra USA. Faktisk har vi ekstremt mange indiske kunder på alle vores USA flyvninger. Hvorfor? Ja, det er et godt spørgsmål. Vi skynder os at samle alle headset og tæpper ind, og vi er klar til at forlade flyet. Lufthavnspersonalet følger os hele vejen igennem til paskontrollen og videre ud til bussen. På den måde slipper vi for ekstrem lang kø, og så går det hele bare lidt nemmere med en lokal. Vi har for nyligt skiftet crew hotel i Chennai, så ingen af os har været på dette hotel før. Hotelpersonalet byder os velkommen allerede i bussen i lufthavnen, og de ordner check in og giver os penge – allerede i bussen! Dét er service! Vi får et beløb hver til at købe mad eller andet for, og dette beløb er forskelligt fra destination, men er mere end rigeligt til at have det sjovt – og det er endda udover vores normale løn.

83171997fullsizeoutput_6939fullsizeoutput_6935Hotellet er helt nyt hotel, næsten færdigbygget og super super fint! 5 stjernet selvfølgelig! :-) Vi ankommer efter en hektisk times kørsel hvor jeg faldte i søvn et par gange eller 4, og bliver mødt i receptionen med en kold klud og detox water. Hotellet sørger for vores bagage, så vi skal blot tænke på os selv. Hvilken service! Jeg havde aftalt med min kollega fra England, Lily, at vi gerne ville opleve noget af Indien, men at vi nok måtte sove lidt. Jeg bestilte roomservice (vi får i øvrigt 50% rabat på alt mad og drikke), og inden maden kom, faldte jeg selvfølgelig i søvn og vågnede helt forskrækket med en mand i mit værelse, som blot ville give mig min mad.

15:00

Lily og jeg mødes i receptionen for at tage på vores tur. I mellemtiden havde hun undersøgt hvilke muligheder vi havde, og havde allerede talt med en dame som arrangerede ture. Hun var ikke guide – men storyteller! Lidt sjovt! Så vi springer ind i en Uber, som i øvrigt kostede 20DKK for en times kørsel – og afsted det går, ud i Indiens sindssyge trafik. Aldrig har jeg da oplevet noget ligende. I denne del af Indien, taler de oprindeligt Tamilsk, og en stor del af dem er flydende i Engelsk også. Blot ikke vores chauffør. Så hotellet forklarede og fortalte ham, hvor han skulle gøre, og de sørgede for at vi ikke blev røvrendt af lokale som så sit snit til at tjene ekstra penge.

Vi ankommer til det her vildt kaotiske sted, med mennesker over alt, trafik som jeg aldrig har set det før og et gigantisk tempel. Vi må have set ud som to idioter faldet ned fra månen, for vores guide spottede os hurtigt og vi var klar til turen! Faktisk var vi de eneste to på turen, så det blev en meget personlig rundtur. Hun tog os igennem hele templet, og forklarede hvad religionen betyder i Indien, hvordan det hele fungerer, og fordi templet var i brug, kunne hun fortælle og forklare lidt om alle de ritualer de besøgende gjorde. Vidste du f.eks. at 90% af alle ægteskaber i Indien er arrangeret? Det er nemlig ofte ‘familierne’ som gifter sig, og handler ikke så meget om kærlighed mellem de unge mennesker.

Hun forklarede mange ting fra hendes personlige liv, og det var super spændende at få et indblik i deres kultur, og hvor forskelligt det er fra os. Hun tog os med til et privat hus hvor en af præsterne boede med hans familie, og vi fik lov at snuse lidt rundt i privaten. Tænk at folk bor sådan – det kunne jeg slet ikke forstå!

Vi besøgte også en meget speciel kirke, som er en af de 3 i verden som vist nok er speciel på en eller anden måde, men min hjerne stod af efter en time, så kan simplethen ikke huske hvad det handlede om.

Sidst men ikke mindst, tog hun os til en lokal restaurant. Vi fik Masala Dosa, som er en slags pandekage med kartofler og Masala. Dem dypper man i tomat eller kokos sauce, og det smagte sindssygt lækkert. Tid til at sige farvel, og vores søde guide sørgede for at vi fik en tuk tuk tilbage til hotellet – igen uden at blive snydt, og det var noget af en oplevelse. Jeg kunne aldrig bo i et land hvor man dytter af hinanden, blot for at fortælle ‘her kommer jeg’. Tilbage på hotellet bestilte jeg mad igen, og jeg faldte sgu i søvn igen inden maden ankom, og de vækkede mig ved telefonen, fordi maden havde stået udenfor i over 10 minutter og jeg skulle altså lukke ham ind. Typisk!

img_3175

img_3176img_3194img_3192img_3187

img_3178

06:30

Wakeup call. Telefonen ringer, og jeg har knapt fået øjne. Det er receptionen som blot vil sikre sig at jeg er oppe. Det er helt normal procedure. Én time før bussen forlader hotellet, ringer de for at sikre at vi er vågne, og rent faktisk tilbage på hotellet. En dag havde jeg festet i København og overnattet hos en veninde, og havde fuldstændigt glemt tiden. Og fordi jeg ikke var på hotellet da de ringede, satte de en hel eftersøgning igang. Dét gør man kun en gang. Hahaha. Jeg sætter altid mit ur til 10 minutter før wakeup call – så har jeg nemlig lidt ekstra tid til at vågne ordentligt. Skynder mig at gøre mig klar, tjekke alle mine dokumenter og ned i receptionen for at møde de andre. Her afregner vi vores eventuelle regninger og så er det ellers ud i bussen. Det her hotel er fantastisk, så de giver alle en hel æske chokolade når vi checker ud. God stil! Uden at lyde vildt snobbet, så bliver man altså lidt vandt til 5 stjernet hoteller, så det er de små ting som de forskellige gør, som får os til at sætte pris på deres service. En ekstra hovedpude, små chokolader osv. Det lyder vildt snobbet, men når man aldrig bor på andet, så er det altså sådan. Men kan så fortælle at der er sindssyg stor forskel på 5 stjernet hoteller rundt i verden – visse steder burde de vist slet ikke have en eneste stjerne.

07:30

Vi får checket vores dokumenter i receptionen, og tjekker at vi alle har hvad vi skal bruge for at kunne flyve hjem. På vej i bussen, giver kaptajnen information omkring flyveturen hjem, og tjuhej det går og vi lander sikkert hjemme i Dubai samme eftermiddag.

14125138443_7b99d5fa71_b

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvor har jeg været? Skide godt spørgsmål