Lissabon <3

Algarve // WOW!

Alt godt har en ende, og det gælder desværre også for vores Portugal eventyr. Sikke en ferie! Jeg har virkelig forelsket mig i det her land, og Vi kommer helt sikkert tilbage meget snart!

Efter vores eventyr i Lissabon, tog vi morgentoget til lufthavnen, hvor vi skulle hente vores lejebil. Alt var virkelig nemt, trods den ekstra sikkerhed i og omkring lufthavnen, i kølvandet på det forfærdelige angreb i Bruxselles. Vi fik hentet bilen, tastet Algarve kysten ind på telefonen, og afsti afsted det gik. O har ikke kørekort, så han blev selvvalgt kortkigger, hvilket skulle vise sig at blive en meget god beslutning. Jeg bruger nemlig stadig GPS når jeg finder rundt i Aarhus, på trods af mine 7 år i byen. Jaja, det er sgu lidt pinligt. Men med internet på telefonen og en pisse god O som bare læser kort som var det børneeventyr, så kørte vi imod Solkysten.

O’s forældre har valgt at pensionere sig i syden, og har fundet den dejligste fiskerby i syd, ved navn Ferragudo. Kun ca. 2000 indbyggere, charmerende bygninger og den fineste lille havn – og dog stadig kun 4 km fra den noget større by, Portimão. Vi har jo som sagt aldrig været i Portugal, så vi anede ikke hvad der ventede os. Hele turen fra Lissabon og ned til Ferragudo, tager ca. 2 1/2 time i bil. Lige ud af landevejen. Eller nej, motorvejen. Afsted det gik og vi kom afsted!

Hele turen var så sindssygt smuk, med øde landskaber og masser af smuk natur. Desværre  er det ikke så nemt at fange gode billeder når man suser afsted på motorvejen, så dem må i undvære.

Vi havde på forhånd googlet lidt om Algarvekysten og hvad vi ville se, og da vejret var helt perfekt, besluttede vi os for at tage et sving forbi Praia Da Marinha, som i følge travelers choice awards, er den 18. smukkeste strand i verden. Og sikke et syn der mødte os. Billederne taler for sig selv.

imageimageimageimage

Vi blev lynhurtigt enige om, at her skulle vi tilbringe dagen. Den gik med en masse solbadning, sjov, spas, acroyoga og så spillede O en lille sang eller to på den medbragte ukulele. (HURRA for en musikalsk kæreste)

imageimage

Efter en hel dag på stranden, ankom vi til svigermekanikken, som stod klar med dejlig middag og vin. De har virkelig fået et fint hus, i et virkelig lækkert område med virkelig dejligt vejr det meste af tiden. Dét kunne jeg tænke mig når jeg bliver gammel.

Dagen efter drog vi på udflugt med de ‘gamle’, og turen gik til Sagres. Byen ligger omkring en time fra Ferragudo, og er blandt andet kendt for en gammel navigations skole. Og netop hertil gik turen. Prince Henry the navigator, søn af King João, byggede denne skole, og hidkaldte skibsbyggere, marinefolk og astronomer, for at lære at navigere skibe og for at bygge nye flotte skibe.

I Sagres ligger også deres berømte fort, Fortaleza de Sagres, som er bygget i det 15. århundrede og renoveret/genopbygget i 1793. Vi tilbragte derfor dagen med spændende historie og en lang vandretur. Området er super flot, med de vildeste lodrette klipper og en meget smuk natur. Er man på disse kanter, er det bestemt et besøg værd. Desuden er Sagres også det sydvestligste punkt i Europa, hvilket kan ses i horisonten i form af et fyrtårn som er placeret længst ude. Nedenunder lidt billeder derfra :)

imageimageimageimage

På turen hjem fra Sagres, slog vi et smut forbi byen Lagos. Lagos er en lidt mindre by i Portugal, og er en del mere turistet end f.eks Ferragudo, hvor svigermekanikken har slået sig ned. Faktisk er det en af de mest besøgte byer i hele Portugal, netop på grund af de dejlige strande, lækre hoteller og et stort natteliv. Vi gik en lille tur i byen, ned til havnene og fik gået de små gader tynde også.

imageimage

Vi besluttede hurtigt at den sidste dag også skulle bruges på stranden. Vi kørte til Lagos igen, og fandt stranden Praia Dona Ana. Endnu en klippefyldt strand, som faktisk er den mest fotograferede i hele Portugal, og som også danner motiv på langt de fleste postkort og billedet af strande, fra Portugal.

Vi fandt en lille privat strand på den anden side af en klippe i vandet, men pludselig steg vandstanden kraftigt, og vi fik travlt med at komme over på den ‘rigtige’ strand. Endnu en dag blev brugt på dårlige jokes, dejlig sol, acroyoga og bare på at være os to.

Den sidste dag blev også brugt på at se solnedgangen. Og det var en helt perfekt måde at afslutte vores første ‘rigtige’ ferie sammen på. Jeg kan sige at det har været helt fantastisk, både at se Portugal men også at rejse med O. Jeg føler at vi kommer tættere og tættere for hver dag, og denne ferie har virkelig været godt for os. Vi har hygget os helt vildt (eller jeg har hvert fald), og bare nydt hinanden og gjort lige det vi havde lyst til. Sådan en ferie er en rigtig ferie for mig. Nu går turen hjem til kolde Danmark, arbejde og ikke mindst en hverdag. Faktisk er der kun ca. 20 dage til at jeg vender snuden til Dubai, og får helt ondt i maven når jeg tænker på det. Ikke fordi jeg ikke vil, har fortrudt eller noget som helst, men mest fordi jeg ved det bliver en hård omgang at undvære O. Heldigvis har vi allerede planlagt flere besøg i det varme hos mig, og denne ferie har gjort mig meget mere sikker på at jeg valgte rigtigt, og valgte at vi skulle klare den her oplevelse/udfordring sammen. Kunne ikke forestille mig at klare den med andre en O. Og det valg bekræftede vores tur til Portugal. Hurra for det! <3