New York pt. 1

New York pt. 2

I januar var vi på kæreste rejse til New York! I løbet af ugen besøgte vi en del steder, og de fleste var planlagt hjemmefra. En virkelig god måde at få et overblik over hvilke ting man gerne vil se i den her enorme storby! En lille advarsel! – Du bliver forelsket i byen!

photo db0c1efa-6f60-4412-8a97-291a564ea841wallpaper_zps206487c9.jpg

Time Square var helt utrolig. Da vi kom op fra subway stationen, stor vi bare med åben mund og kiggede. Aldrig havde vi set noget så vildt. Tonsvis af mennesker, lys og liv – alt sammen lyste hele natten op, så man kunne slet ikke mærke at det faktisk var sen aften. Virkelig et lækkert sted man absolut skal besøge. Det er også i nærheden af Time Square at alle Broadway musicals holder til, og vi fik set både The Lion King og Spider Man. Der findes et billetkontor midt på Times, og her sælger de hver dag nedsatte billetter til aftenens forestillinger. Vi købte dog direkte hos det teater vi vill på, for netop til vores forestillinger var der ikke rabat. I London ligger der billet-butikker over alt, men sådan et det åbenbart ikke i New York. Priserne er ret pebret, men det er virkelig også en oplevelse for livet. Jeg har set en del musicals i London, og New York er absolut i samme standard. The Lion King kan få gåsehud frem på alle! :)

photo IMG_3049_zps7a26cb41.jpg

photo IMG_3060_zps16c9a72e.jpg

Vi besøgte Rockefeller Center, hvor vi havde bestilt billetter hjemmefra. BIlletterne koster 25$ for voksne, og vi synes faktisk at de var givet godt ud. Vi havde forhørt os herhjemme, og en del havde fortalt at vi skulle vælge dette frem for Empire State. Fra Rockefeller får man nemlig hele udsigten over Central Park, og på den anden side, udsigt direkte til Empire og Downtown New York. Virkelig en fed oplevelse, og vi var så heldige at have dejligt vejr også!

photo cd8a88c9-648c-4101-9164-dc1895d040a4wallpaper_zpsac1da404.jpg

Vi havde hjemmefra besluttet at vi ville tage til Woodbury Common Outlet, og på hotellet fandt vi faktisk et godt tilbud. Vi betalte 42$ for busturen derud, og ved ankomst fik vi et kuponhæfte med 100-vis af rabatter. Turen dertil tog 1 1/2 time grundet sneen, men da vi ankom var vi næsten de eneste derude. Det er indrettet som en kæmpe by med en masse butikker, hvor man kan gå rundt fra butik til butik. Butikkernes priser er billigere end de normale butikker inde i New York, og i forhold til Danmark er de ret billige. Vi var heldige at komme mens de havde udsalg, og hvem elsker ikke det? Vi shoppede hele dagen, og jeg synes selv jeg fik en del gode sager med hjem. Købte bla. en Tommy Hilfiger taske, Ralph Lauren tøj og diverse småting fra forskellige butikker. I vores tilfælde sparede vi rigtig mange penge, men andre jeg kender, fortæller at de ikke rigtigt købte noget. En smagssag må man sige! :-)

Vi skulle selvfølgelig også besøge frihedsgudinden. Vi tog en subway til færgehavnen, og dernæst færgen til Staten Island. Vi havde læst os til at det faktisk var det nemmeste og billigste. Nemlig GRATIS. Færgen sejler til Staten Island, men på vej dertil, vender den lige forbi frihedsgudinden. Ikke noget imponerende, men man kan næsten ikke tage til New York uden at se hende. Turen var helt gratis, og færgen sejler hver halve time fra ca. 11:00, og det samme retur.

Vi besøgte American Museum Of Natural History, go get var virkelig spændene. Museet har en del udstillinger, og kan du lide at nyde sådan en tur, kan det hele ikke ses på én dag. Vi blev spurgt i billetkontoret om vi var studerende, og bum – en masse penge sparet. I øjeblikket har de en stor sommerfugleudstilling, som både indeholder en IMAX film, og en udstilling med levende sommerfugle. Vi besøgte også deres space center, hvilket Mike var helt vild med. Jeg fik vist en skraber, men det siger vi ikke videre. Det var en slags planetarium med en meget smuk film om stjerne og hvordan planeterne er sat sammen. Alt sammen kommenteret af Whoopi Goldberg. Desuden er museet også kendt for deres kæmpe udstilling med dinoer.

photo IMG_3075_zps7968541c.jpg
 photo IMG_3076_zps47b42987.jpg
 photo IMG_3082_zpsaaca7127.jpg
 photo 486072_10151509103183777_2014696445_n_zps28fd0680.jpg

En sidste ting jeg vil anbefale, er helt klart Ground Zero Memorial. Billetter kan bestilles på nettet ganske gratis, og så er det ellers bare afsted. Tag lige forbehold for at der er flest mennesker midt på dagen. Før man bliver lukket ind, skal man igennem en masse sikkerhedstjek. Det tager selvfølgelig lidt tid, men når man først kommer ind, glemmer man det hele. Der er en helt speciel stemning omkring de tø ‘søer’, og folk er meget stille. Rundt i kanten står navnene på de afdøde fra 9/11, og der er stadig en del pårørende der kommer for at ligge en hånd på pladen og mindes. Efter man har set de tø ‘søer’, kan man vælge at gå igennem en butik, før man går ud. I butikken vises en film med fire ofre fra 9/11. Både pårørende og folk som selv er blevet skadet. Den ramte mig virkelig, og havde mest af alt bare lyst til at trille en tåre, for hold op en katastrofe det altså har været. Deres historier giver et sug i maven, og det er en film jeg ikke ville være foruden. Så gå endelig ikke udenom når i er færdige.

photo IMG_3107_zps219ebe28.jpg
 photo IMG_3106_zps97a51932.jpg
 photo IMG_3105_zps47f50349.jpg

Vi havde kigget på en del hjemmesider hjemmefra, og selvfølgelig også en del hoteller! Det er så svært at vælge, også fordi man selv skal booke det og ikke ved så meget om hotellerne. Næste gang vil jeg bo HER eller HER. Begge hoteller er virkelig lækre, og faktisk slipper man at bestille på en eller anden hotel hjemmeside, for man kan nemlig bestille dem hos Spies! Nemt og enkelt, og så er det alligevel lidt trygt fordi man ved hvilket selskab de er! :-)

Jeg kunne fortælle i timevis, men nu har i fået et lille uddrag af vores fantastiske tur. Skulle du sidde tilbage med spørgsmål, svarer jeg meget gerne så godt jeg kan!

-Mikkel

Dette indlæg er ikke sponsoreret, men jeg deltager i en konkurrence angående indholdet i dette indlæg! Stem meget gerne på mit indlæg direkte HER! – Tak :-)

• Lækkert indlæg, jeg elsker New York!

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mogens Christiansen

Vi har også været i New York to gange. Det er en dejlig by, hvor der bare foregår noget hele tiden, og der er så meget at se og opleve.