Hvordan er livet som Emirates Cabin Crew?

Vilde Johannesburg

Fantastiske Sydafrika! Jeg var så heldig at have fået endnu en tur til det Sydafrikanske, og igen denne gang blev det Johannesburg. Sidste tur har jeg også skrevet om herinde, og her blev der både besøgt løveparker og en bekendt som bor i byen. Helt perfekt tænker jeg, for det var nemlig lørdag!

Vi fløj Boeing 777-300 med 17 Crew ombord, og både First Class, Businessclass og Economy var helt fyldt op. Det bytyder en hård tur, men kunne allerede mærke fra morgenstunden at mine kollegaer var ret skarpe, så det skulle vise sig at blive en helt god tur. Flyvetiden er 7 timer og 45 minutter og alle gæster var selvfølgelig lysvågne, så der var nok at se til. Vi hyggede hele turen, og jeg kom ret godt ud af det med en del af crewet, og det viste sig at Santiago fra Argentina og jeg havde fælles venner og bekendte hjemme i Dubai. Verden er lille, selv med 25.000 Cabin Crew.  En del af de andre Economy Crew havde aldrig været i Johannesburg før, så de ville gerne besøge løveparken, men det skulle jeg altså ikke igen – selvom det nu var en god oplevelse!

Velankommet til hotellet hvor vi i øvrigt får lækre milkshakes ved ankomst, blev det til et hurtigt bad og ned i receptionen igen. Jeg havde nemlig aftalt med nogle af crewet at vi skulle ud og spise steak! Det er Sydafrika nemlig godt kendt for og sidste besøg spiste jeg på hotellet, men nu ville vi prøve noget andet. Hotellet er i øvrigt et af de bedste jeg nogensinde har boet på, men har faktisk ikke prøvet at sove i sengene endnu. Mere om det senere ….

Vi spiste på en afrikansk inspireret restaurant med tjenere i sjove uniformer og restauranten dekoreret i afrikansk stil. Endda med livemusik fra et afrikansk band. Jeg skulle selvfølgelig have steak, men der blev også bestilt både krokodille og orme – for dét skulle da prøves! Vi blev alle malet i ansigtet i fin afrikansk stil (løvernes konge stil hvis du spørger mig), og det hele var med til at give det en super god stemning. Masser af vin blev drukket, og så fik jeg besked fra min ven som jeg også hang ud med sidst, at han var på vej hjem fra arbejde og han havde tænkt at tage mig med ud for at feste! Jeg var døden nær, kunne næsten ikke holde øjnene åbne – men okay! Jeg kunne simpelthen ikke misse en god fest, og slet ikke med ham, når jeg ikke ved hvornår jeg kommer til Sydafrika igen.

Så hjem på hotellet, klæde om og fjerne alt krigsmalingen vi fik på restauranten, og 23:30 trillede en Uber op på hotellet med min ven. Vi bliver alle frarådet at befærde os ude efte mørkets frembrud i Johannesburg, for det er et mildest talt farligt område. Hotellet ligger i et ekstremt fint område med Security over alt, men nu skulle jeg jo på lokalt eventyr. Jeg har altid ville prøve grænser af, så det skulle altså ikke stoppe mig for er god fest, så jeg sprang ind i Uber bilen med min ven. Uber bruges meget mere i Johanneburg end taxi, men der har på det seneste være en del problemer med kriminalitet i de biler også, simpelthen fordi folk bliver desperate for at overleve dagen. Jeg havde ingen idé om hvor vi skulle hen, men min kammerat havde prøvet en homobar for 6 måneder siden da han flyttede fra Israel til Johannesburg, og der havde han tænkt sig at tage mig med hen. Vi sludrede hele vejen, og det skulle vise sig at stedet lå 45 min fra mit hotel. Midt ude i ingenting, blandet med et industriområde, lå det her sted som skulle vise sig at være skide sjovt faktisk! 140 sydafrikanske Rand (67,- danske kroner) for fri bar hele natten. Det var næsten for godt til at være sandt, så inden jeg fik set mig om, stod vi godt fulde på dansegulvet. Og her dansede vi så hele natten, kun afbrudt af ture til baren efter tequila shots…(hvem fanden drikker egentligt tequila? Det smager jo slet ikke godt!) I Dubai koster 1 tequila nemt 50-60 kroner, men her kunne de fået for blot 11 kroner. Jeg gør det aldrig igen. Altså drikker tequila. Danser derimod, dét gør jeg gerne igen. Vi havde det så skide sjovt, og det er en af de ting jeg virkelig elsker ved at rejse jorden rundt. Du møder interessante folk fra hele verden, skaber kontakter og venskaber, så når du besøger steder efterfølgende, har du allerede venner og får en helt anden oplevelse af de lande du besøger. Er pjattet med det. Vi blev ærligt talk skide fulde, og inden vi fik set os om, var vi faktisk de eneste to på dansegulvet, lyset var tændt og klokken var 4. Jeg anede ikke hvor i verden jeg befandt mig, men jeg vidste at jeg havde haft en helt fantastisk aften, og desuden ikke havde lukket et øje i 26 timer. Men hvad betyder det når man har det sjovt? Vi sprang i en Uber igen, og faldt begge i søvn på bagsædet. Da jeg hverken havde internet eller Uber i Sydafrika, besluttede jeg mig for at overnatte hos min kammerat som bor i et af de finere områder, så han forsikrede mig om at det var sikkert og trygt, desuden med hundevagter som gik rundt om huset mange gange om natten. Helt åndssvagt, men der må være en grund til det.

Næste formiddag kørte vi en tur rundt i byen, hvorefter jeg blev sat af på hotellet med tid til at købe lidt ting i supermarkedet og en lille lur, inden turen igen gik hjem til Dubai – denne gang som en natteflyvning. Natteflyvninger er ikke sjove. Størstedelen af gæsterne sover, og vi sidder egentligt bare og kigger ud i luften. Vi må hverken læse, se film, spille kort eller noget i den stil – så vi kan ikke andet end at sludre og spise for at holde os vågne. 05:15 landede vi trygt og sikkert i Dubai, og jeg skulle skynde mig ud i bilen, for jeg skulle nemlig på ferie. En ferie jeg spontant har booket, og som jeg kommer til at fortælle meget mere om herinde.

Santiago fra Argentina og jeg til afrikansk middag